събота, 28 декември 2013 г.

Книгите на М. Чулова са в "Сиела" и можете също да си ги закупите чрез М. Арнаудова в гр. Пловдив

Снимки от филма "Троя" Автор Мария Чулова Четете за "Илиада" в книгата на Мария Чулова "Символно-аналитични наблюдения /Духовни биографии и паралели/", 2013 г., 186 стр., 12 лв., гр. Пловдив!

Нови публикации от Мария Чулова

Мария Чулова има професионален опит като хонорувана преподавателка по български език в ДЕСО на МУ-гр. Пловдив и преподавателка по английски език в УХТ-гр. Пловдив. Преподавала е също български език и литература, английски език и икономика в държавни училища. Придобила е магистърски степени по българска филология, английска филология и международни икономически отношения в ПУ „П.Хилендарски”. По майчина линия е от рода на поборника от Възраждането Марин Савов от с.Баня, Карловско. През ученическите си години е получавала насърчение за личното си творчество от участия в радио конкурс „Искри“ на програма „Христо Ботев“, грамоти от конкурсите за поезия „Извора“ и „Отечество любезно“, а по-късно от “Какво ще ни дадеш, Историйо?”, „Обичаи и традиции – мост между българския и гръцкия народи” и участие в сборник от конкурса по есеистика „Цветан Стоянов”. Авторка е на стихосбирката „Минутата, отлитнала от тебе”/2010г./ и сборниците с критика и есета „Без идоли”/2012г./ и "Символно-аналитични наблюдения /Духовни биографии и паралели/"/2013 г./. За една от статиите в „Без идоли” е получавала стипендията на фондацията „Отворено общество” за високи постижения в науката и изкуството. Една от статиите в "Символно-аналитични наблюдения" донесе на Чулова наградата на ТВ състезанието "Минута е много" и НПО "Единение Д.Е.Н." за 2011 г. за разчетени стеганографски послания в Магическия квадрат. През 2006 г. посещава Италия по програмата „Леонардо да Винчи”, а година по-късно е канена на специализация в колежите „Оксфорд“ и „Брайтън и Хов“ в Англия. Участвала е в телевизионното състезание „Минута е много“ с теми: „Френски класицизъм”, „Димитър Димов”, „Антична драма” и „Празнични трапези”. Публикува в сп. „Дарба“, сп. “Кула”, в-к „Славей“, в-к “Пловдивски Университет“, в-к „Ретро”, в. "Уикенд", в сборника „Пророкът Цветан Стоянов”, алманах „Света гора”, алманах от Нощта на учените в гр. Пловдив през 2010 г. и др. За поръчка на книгите от М. Чулова: гр. Пловдив 4000, ул. „Ил. Макариополски” № 26, тел.0894/374798. Символно-аналитични наблюдения /Духовни биографии и паралели/ Литературна критика и есета Мария Чулова С ъ д ъ р ж а н и е Предговор от Константин Байрактаров Преди да споделим наблюдения - рецензия от Стефан Кръстев І. Есета Хуманните ценности на Гръцката античност през вековете Читалищата – извор на мъдрост и духовна светлина Преодоляване на агресивното поведение на учениците ІІ. Теми по литература в помощ на учениците Сравнителна характеристика между Ахил и Хектор /по поемата на Омир – „Илиада”/ Човеколюбие и протест срещу тиранията в „Прикованият Прометей” /литературно-научно съчинение/ Проблемите за силната личност на твореца, страданието и творчеството във философските поеми на Пенчо П. Славейков Обществени и нравствени проблеми във фейлетоните на Алеко Константинов „Разни хора – разни идеали“ Характеристика на Благолажа от разказа „Косачи” на Елин Пелин/характеристика на литературен герой/ Духовната биография на лирическата героиня в стихотворението „Потомка” на Елисавета Багряна /ЛИС / Отрицанието на войната в творчеството на Йордан Йовков /Литературна интерпретация/ Измамничеството в комедията „Ревизор“ от Гогол „Дневникът на един луд” - театрален преглед ІІІ. Научни изследвания Старобългарска литература Символно-аналитични наблюдения за Магическия квадрат от Лондонското четвероевангелие, поръчано от българския цар Иван Александър (1331-1371) и създадено от Търновския монах Симеон Възрожденска литература Творчеството на Кристоф фон Шмид и рецепцията му през Българското възраждане Бъргарска литература след Освобождението Анализ на цветовите акценти в символистическата поезия на Яворов Българска литература след Втората световна война Трите измерения на иронията и космическата виртуалност на истината в прозата на Йордан Радичков Сред обесените и живите /от „Мъртво вълнение”, „Хайка за вълци”, „Присъда смъртна” от Ивайло Петров и „Корените” от Васил Попов/ Отворената романова трилогия на Васил Попов ни пита „Защо?” Дневникът – жанрова еклектика при Й. Радичков, Ив. Петров и В. Попов Заключение За Мария Чулова Уважаеми читатели! Имам удоволствието да Ви представя книгата "Символно-аналитични наблюдения" на Мария Чулова. Книгата съдържа три части "Есета", "Теми по литература в помощ на учениците" и "Научни изследвания". Разглежданите теми биха били от полза за ученици, учители, както и за всички, интересуващи се от литература. Проблематиката в сборника обхваща едно широко литературно пространство, в което авторът Ви въвежда, използвайки едновременно достъпен и прецизен език. Това е едно пътешествие основно из българската литература и литературна история, като се започне от старобългарската литература, мине се през възрожденската и следосвобожденска, след което - литературата след Втората световна война и се стигне до съвременната. Наред с разглеждане и изследване на българското литературно наследство, читателят може да се запознае и с някои прегледи на древногръцката класика и митология. Тук в разсъжденията на автора намират мястото си вечноактуалните персонажи като Орфей, Прометей и героите на Омир с техните послания. Не е нужно да се прави пълен тематичен обзор на книгата и да се затъва в прекомерно глаголствуване. Достатъчно е, драги читатели, да погледнете съдържанието на "Символно-аналитични наблюдения" и да се отправите на пътешествие с Мария Чулова в света на литературата, литературната история и историческата поетика. Убеден съм, че есетата, критическите анализи и изследвания, ще донесат на любознателния читател радост и духовно удовлетворение. Константин Байрактаров Преди да споделим наблюдения "Символно-аналитични наблюдения” не е учебно помагало по литература или история на културата, макар материалите да притежават стойността на научното познание и биха могли да бъдат от огромна помощ за учещите през целия им живот. Базират се на сериозни дълго годишни изследвания,всеки от материалите е с избран научен подход - система без празнини, но и без излишна тежест. Езикът е ясен, разбираем, тезата открита. Това, което знае авторката, читателят научава без усилия. Но това е една малка част от ценността на книгата. Мария Чулова споделя богатата си култура, а не преподава знания. Оттук нататък започват размислите, по-дълбокото изследване от най-общото и познатото, до което можем да достигнем, използвайки и други материали. Още от самото заглавие, авторката открито заявява, че става дума за наблюдения, т.е. за нещо преди всичко субективно, но, именно чрез тази форма, тя превръща своя читател в свой събеседник, в свой приятел по интелект, провокира го към размишления. Чрез фактите и описанията на своите наблюдения, тя изказва размислите си, живи и емоционални, въпреки строгостта на темите. Неизбежно този, който я чете и който се чувства по-скоро в компанията й, отколкото разгърнал нейна книга, започва да си припомня наученото преди това, запълва пропуските си, но най-важното: започва да размишлява с нея. На места все едно чете свои мисли и неща, които би си помислил, ако животът не беше насочил размислите му другаде. На места не е съгласен, но започва да размишлява защо не е съгласен и четенето преминава в една въображаема дискусия, след която усещането е, че е по-богат. Тук има опит в мисленето, в отношението към мисленето и към ценностите на самото мислене. Тук има едно искрено съпоставяне на себе си, на своята сетивност и личност с вековното и оцелялото през вековете непреходно. „Символно-аналитични наблюдения” не е и сборник философски и естетически студии. Всеки материал поотделно може да се определи жанрово като такава, но в самото си съчетание, излизат от рамките на научния маниер. Основна причина: книгата е твърде малка за енциклопедичните интереси в нея, а и интелекта на авторката им. Студиите прескачат от епоха в епоха. От предмет на една хуманитарна наука в друга. Литературно критически, културно исторически, ценностни, естетически, до съвременни социално-психологически по най-натежалите, най-наболелите теми, каквато е агресията на учениците. Всеки от материалите има конкретните си цели, без този интелектуален колорит да разкъсва по какъвто и да е било начин основната структура на книгата, да създава чувство за кич и да превръща размислите в еклектична каша. Най-точно “Символно-аналитични наблюдения” може да се опредили с нелитературния термин: ковчеже с ценности. Защото е точно това. Ценностите на един живот, събирани и обгрижвани с голяма любов, наследени от вековете духовни ценности С истинска екзистенциална стойност и за авторката и за немалкото души като нея, все още живеещи в България, все още търсещи и откриващи себе си и извън бита, непримирими с ограниченията му. Личности, оценяващи обезцененото, истинско богатство, завещано ни от вековете. Авторката ви кани на гости при своето богатство, за да го сподели с вас, за да изживеете заедно радостта от него, да го умножите заедно. Няма място, нито е уместно тук да отделя достойното внимание за перипетиите в живота и. За това е необходим цял роман. Сама жертва на интриги в системата на образованието, преминала през тежки изпитания заради агресията. Жена, срещу чиято необикновена воля е оказван целият натиск на съвременния социален бит. Човек, преминал пред десетки тежки препятствия, които биха възпрели един завинаги, друг сломили, трети направо убили и стотици хиляди отчаяли. Тя не е галеник на съдбата, а срещу светлите и или просто човешки стремежи винаги е имало съпротива. А това, което е в книгата й, то пак е животът й, духовната му страна, нейната духовна биография. Докато разлистваш книгата, чувството е, че си в машина на времето, която те носи през вековете. Мария Чулова е като гид, който те развежда в Музей на непреходните ценности. От младостта към съзряването на цивилизацията, така също се срещате с литературна критика от нейната ранна младост към настоящето. В един живот сякаш се събират хиляди години. Това е своеобразна изповед и на един млад наш съвременник и на един дух връстник на всички времена, с който не можеш да не откриеш близост. Поканила те е в света на идеите, където онова, което я е убивало, тук е само онова, което я е направило по-силна. Приключението на четенето си заслужава, след него няма как да не се почувствате по-богати. Стефан Кръстев

"Символно-аналитични наблюдения /Духовни биографии и паралели/", литературна критика и есета от Мария Чулова

Третата публикувана книга на Мария Чулова излезе на 23 ноември 2013 г. Литературна критика и есета "Символно-аналитични наблюдения /Духовни биографии и есета/", 186 стр., на корицата е изобразено знамето на България, в което е вписано "Свобода или смърт", "Трети март", "България" и инициалите на авторката на магическия правоъгълник, а именно М.С.Ч. Мария Чулова лично разработи корицата на книгата през септември 2013 г. Книгата има два предговора. Единият е от редактора Стефан Кръстев, а другият е от коректора Константин Байрактаров. На премиерата на книгата във Военния клуб в гр. Пловдив издателят Людмил Попов посвети стихотворение за М. Чулова, което прочете пред гостите. По-късно на 19 декември в клуб "Прометей" д-р Боню Бонев също посвети стихотворение на авторката. Самостоятелни книги на Мария Чулова: 1. „Минутата, отлитнала от тебе”, стихосбирка, Граф принт, Пловдив, 2010г. 2. „Без идоли”, критика и есета, ПУИ „П. Хилендарски”, 2012 г., тираж 300. 3.„Символно-аналитични наблюдения /Духовни биографии и паралели/”, литературна критика и есета, „Зеница”, Пловдив, 2013 г., тираж 300. Символно-аналитични наблюдения Литературна критика и есета Мария Чулова гр. Пловдив, 2012 г. С ъ д ъ р ж а н и е Предговор от Константин Байрактаров Преди да споделим наблюдения - рецензия от Стефан Кръстев І. Есета Хуманните ценности на Гръцката античност през вековете Читалищата – извор на мъдрост и духовна светлина Преодоляване на агресивното поведение на учениците ІІ. Теми по литература в помощ на учениците Сравнителна характеристика между Ахил и Хектор /по поемата на Омир – „Илиада”/ Човеколюбие и протест срещу тиранията в „Прикованият Прометей” /литературно-научно съчинение/ Проблемите за силната личност на твореца, страданието и творчеството във философските поеми на Пенчо П. Славейков Обществени и нравствени проблеми във фейлетоните на Алеко Константинов „Разни хора – разни идеали“ Характеристика на Благолажа от разказа „Косачи” на Елин Пелин/характеристика на литературен герой/ Духовната биография на лирическата героиня в стихотворението „Потомка” на Елисавета Багряна /ЛИС / Отрицанието на войната в творчеството на Йордан Йовков /Литературна интерпретация/ Измамничеството в комедията „Ревизор“ от Гогол „Дневникът на един луд” - театрален преглед ІІІ. Научни изследвания Старобългарска литература Символно-аналитични наблюдения за Магическия квадрат от Лондонското четвероевангелие, поръчано от българския цар Иван Александър (1331-1371) и създадено от Търновския монах Симеон Възрожденска литература Творчеството на Кристоф фон Шмид и рецепцията му през Българското възраждане Бъргарска литература след Освобождението Анализ на цветовите акценти в символистическата поезия на Яворов Българска литература след Втората световна война Трите измерения на иронията и космическата виртуалност на истината в прозата на Йордан Радичков Сред обесените и живите /от „Мъртво вълнение”, „Хайка за вълци”, „Присъда смъртна” от Ивайло Петров и „Корените” от Васил Попов/ Отворената романова трилогия на Васил Попов ни пита „Защо?” Дневникът – жанрова еклектика при Й. Радичков, Ив. Петров и В. Попов Заключение За Мария Чулова Уважаеми читатели! Имам удоволствието да Ви представя книгата "Символно-аналитични наблюдения" на Мария Чулова. Книгата съдържа три части "Есета", "Теми по литература в помощ на учениците" и "Научни изследвания". Разглежданите теми биха били от полза за ученици, учители, както и за всички, интересуващи се от литература. Проблематиката в сборника обхваща едно широко литературно пространство, в което авторът Ви въвежда, използвайки едновременно достъпен и прецизен език. Това е едно пътешествие основно из българската литература и литературна история, като се започне от старобългарската литература, мине се през възрожденската и следосвобожденска, след което - литературата след Втората световна война и се стигне до съвременната. Наред с разглеждане и изследване на българското литературно наследство, читателят може да се запознае и с някои прегледи на древногръцката класика и митология. Тук в разсъжденията на автора намират мястото си вечноактуалните персонажи като Орфей, Прометей и героите на Омир с техните послания. Не е нужно да се прави пълен тематичен обзор на книгата и да се затъва в прекомерно глаголствуване. Достатъчно е, драги читатели, да погледнете съдържанието на "Символно-аналитични наблюдения" и да се отправите на пътешествие с Мария Чулова в света на литературата, литературната история и историческата поетика. Убеден съм, че есетата, критическите анализи и изследвания, ще донесат на любознателния читател радост и духовно удовлетворение. Константин Байрактаров Преди да споделим наблюдения "Символно-аналитични наблюдения” не е учебно помагало по литература или история на културата, макар материалите да притежават стойността на научното познание и биха могли да бъдат от огромна помощ за учещите през целия им живот. Базират се на сериозни дълго годишни изследвания,всеки от материалите е с избран научен подход - система без празнини, но и без излишна тежест. Езикът е ясен, разбираем, тезата открита. Това, което знае авторката, читателят научава без усилия. Но това е една малка част от ценността на книгата. Мария Чулова споделя богатата си култура, а не преподава знания. Оттук нататък започват размислите, по-дълбокото изследване от най-общото и познатото, до което можем да достигнем, използвайки и други материали. Още от самото заглавие, авторката открито заявява, че става дума за наблюдения, т.е. за нещо преди всичко субективно, но, именно чрез тази форма, тя превръща своя читател в свой събеседник, в свой приятел по интелект, провокира го към размишления. Чрез фактите и описанията на своите наблюдения, тя изказва размислите си, живи и емоционални, въпреки строгостта на темите. Неизбежно този, който я чете и който се чувства по-скоро в компанията й, отколкото разгърнал нейна книга, започва да си припомня наученото преди това, запълва пропуските си, но най-важното: започва да размишлява с нея. На места все едно чете свои мисли и неща, които би си помислил, ако животът не беше насочил размислите му другаде. На места не е съгласен, но започва да размишлява защо не е съгласен и четенето преминава в една въображаема дискусия, след която усещането е, че е по-богат. Тук има опит в мисленето, в отношението към мисленето и към ценностите на самото мислене. Тук има едно искрено съпоставяне на себе си, на своята сетивност и личност с вековното и оцелялото през вековете непреходно. „Символно-аналитични наблюдения” не е и сборник философски и естетически студии. Всеки материал поотделно може да се определи жанрово като такава, но в самото си съчетание, излизат от рамките на научния маниер. Основна причина: книгата е твърде малка за енциклопедичните интереси в нея, а и интелекта на авторката им. Студиите прескачат от епоха в епоха. От предмет на една хуманитарна наука в друга. Литературно критически, културно исторически, ценностни, естетически, до съвременни социално-психологически по най-натежалите, най-наболелите теми, каквато е агресията на учениците. Всеки от материалите има конкретните си цели, без този интелектуален колорит да разкъсва по какъвто и да е било начин основната структура на книгата, да създава чувство за кич и да превръща размислите в еклектична каша. Най-точно “Символно-аналитични наблюдения” може да се опредили с нелитературния термин: ковчеже с ценности. Защото е точно това. Ценностите на един живот, събирани и обгрижвани с голяма любов, наследени от вековете духовни ценности С истинска екзистенциална стойност и за авторката и за немалкото души като нея, все още живеещи в България, все още търсещи и откриващи себе си и извън бита, непримирими с ограниченията му. Личности, оценяващи обезцененото, истинско богатство, завещано ни от вековете. Авторката ви кани на гости при своето богатство, за да го сподели с вас, за да изживеете заедно радостта от него, да го умножите заедно. Няма място, нито е уместно тук да отделя достойното внимание за перипетиите в живота и. За това е необходим цял роман. Сама жертва на интриги в системата на образованието, преминала през тежки изпитания заради агресията. Жена, срещу чиято необикновена воля е оказван целият натиск на съвременния социален бит. Човек, преминал пред десетки тежки препятствия, които биха възпрели един завинаги, друг сломили, трети направо убили и стотици хиляди отчаяли. Тя не е галеник на съдбата, а срещу светлите и или просто човешки стремежи винаги е имало съпротива. А това, което е в книгата й, то пак е животът й, духовната му страна, нейната духовна биография. Докато разлистваш книгата, чувството е, че си в машина на времето, която те носи през вековете. Мария Чулова е като гид, който те развежда в Музей на непреходните ценности. От младостта към съзряването на цивилизацията, така също се срещате с литературна критика от нейната ранна младост към настоящето. В един живот сякаш се събират хиляди години. Това е своеобразна изповед и на един млад наш съвременник и на един дух връстник на всички времена, с който не можеш да не откриеш близост. Поканила те е в света на идеите, където онова, което я е убивало, тук е само онова, което я е направило по-силна. Приключението на четенето си заслужава, след него няма как да не се почувствате по-богати. Стефан Кръстев

понеделник, 9 декември 2013 г.

Мартин Камбуров пропусна да вкара своя 14 гол за сезон 2013/2014 г. на А група от Шампионата на България

Студен сезон за спортуване на открито, по-подходящо е да се тъкат халища в черно-бяло и китеници в жълто-черно. Все пак емоциите продължават и след мача. Тогава видях как Жандармерията слезе и се саморазправи с двама юноши, които явно са били забелязани като по-експанзивни в публиката. При разговор с едното момче, което побегна от добре екипираните жандарми, разбрах, че са дошли от София да гледат мача и вероятно през второто полувреме са си разменили псувни с полицията. Специално пловдивските полицаи си бяха културни, проверяваха при влизане в стадиона преди мача, но ми се иска да проверяват и след почивката. Тогава стават светлинни и звукови шоу изпълнения, които не са режисирани. Началото на двубоя беше с шармантно присъствие на феновете от трибуна "Спортклуб", които бяха професионално режисирани - изписаха с балони в два цвята името на клуба Локомотив, а отстрани с три цвята флагове се оформиха колоните с националния трикольор. Агитката на Ботев Пд си беше сплотена, може би 1500 билети бяха продадени за 15 минути, като един фен няма право да купува повече от 4 билета, ботевистите наричаха локомотивци цигани, а локомотивци наричаха ботевисти турци. Мариян Огнянов, който някога беше открит за медиите от Елена Йончева /бившата приятелка на С. Станишев/, беше запомнен с головете си във вратата на ПФК "Челси" през септември 2006 г. Оказа се доста докачлив на обиди. Състезателите се конфронтираха и си размениха удари, а Николай Йорданов, съдията на дербито, се опита да ги омиротвори, но крехката му физика и законовите му правомощия не стигаха за въдворяване на ред. Полицията се приближи, но и лекарските екипи бяха от полза. Аз си мислех, че, като не знам името на съдията /Николай Йорданов/, ще го наричам "Като че ли", защото си представях колебанията му в някои ситуации. Според мен това мнение се породи, поради съпоставката с Георги Йорданов, който на 7 декември извади 13 жълти и 2 червени картона в гр. Разград. "Като че ли" сякаш игра на индиански поглед с Мартин Камбуров и аз си представих диалог: "Сигурен ли си, че отсъди правилно"/М.К./, - "Каточели, Като че ли съм сигурен", "Помисли си пак", "Като че ли не съм сигурен". Аз си определям съдията като работещ с нормативи, помислих си, че повече от 4 жълти картона не дава, после казва с думи на играчите, като че ли извърши нарушение, записвам си, при следващото си аут. В един от спортните сайтове прочетох съвсем друга статистика. Удивително е, че Мартин Камбуров воюваше за топката сред петима яки защитници, полузащитници, впускаше се да удари топката с глава с много представителни подскоци, това не е изненада за мен, но няколко пъти играчи от Локомотив не му подаваха топката, а шутираха в аут. Оправданието с "картофената нива" дойде от спортния директор Александър Александров /Кривия/, когото често виждаме в центъра на Пловдив, ама селскостопанската тематика си се подсказва и от феновете - всеки път чуваме за животни, животновъди, хайде сега и за земеделците да има по нещо. Ще има хора и от мен да искат оправдание - аз какво правя в този студ на стадиона. Вълчи студ, ветровито, хората предпочитаха да имат завет от всички страни. Накрая един футболист съблече тениската си. Сгорещил се. Разгорещил се, ще ме поправи някой колега. Откъде да знаем каква е възбудата, от какъв характер. Попитах някои запалянковци дали знаят колко зрители събира стадионът на ПФК "Манчестър Юнайтед". Някои казват 73 хил., а други 76 хиляди. Сигурно Уикипедия дава отговор, добре е да отидете да гледате и там, но учете, "Учи, Говедарче"/стихотворение от Иван Вазов/. Няма национално единство. Посбили се запалянковци преди мача, понамесели се дежурните полицаи, ще си имаме ли обща кауза за България... Специално за случая, на който съм свидетел, аз не бих тръгнала да гоня непълнолетен, не бих ритала момче на 16-17 години между хладилника за безалкохолни напитки до лафката, но и от разговора с юношата, разбирам, че той се страхува да не пренощува 24 часа в ареста, защото е дошъл от София. Като псува на майка това момченце, да се сеща, че е възможно майката на полицая вече да е покойница. Има много да се работи с тези деца в класната стая. Връзката на жандармеристите с феновете не е много крепка. Зловещи бомбички, димки и всичко за настроение... Възгласи с всякакви цинизми... Който не е видял раздаване във футболно отношение, нагледал се е на фенски изяви. Мария Чулова

неделя, 8 декември 2013 г.

8 декември, снимки на Никола Николов

Мартин Камбуров в единоборства за топката и сред много противници. Една зрителка на дербито.